Op dit moment is in zo’n 500.000 huishoudens in Nederland een slimme speaker te vinden. Dat is zo’n 6% van de totale huishoudens in Nederland. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor, een onderzoek van Multiscope. Volgens het onderzoeksbureau zorgen factoren als een lage naamsbekendheid en een onduidelijke toegevoegde waarde voor een rem voor ‘een echte doorbraak in Nederland’. Het onderzoek is inmiddels het derde Smart Home onderzoek van Multiscope, wat uitgevoerd is onder 4700 Nederlandse respondenten.
Een slimme speaker maakt het bedienen van apparaten middels spraak mogelijk, maar gebruikers kunnen de speaker zelf ook vragen stellen als de weersverwachting of de openingstijden van de lokale supermarkt. Het blijkt dat velen hiervan nog niet op de hoogte zijn: uit het onderzoek is gebleken dat 56% van de consumenten nog geen idee heeft wat je wat met een smart speaker precies kunt. Hiermee is het opvallend lage percentage van 3% wat van plan is om in de toekomst een smart speaker te kopen te onderbouwen.
Google Home heeft de grootste naamsbekendheid
In het onderzoek komt de Google Home van Google Nest sterk naar voren als de smart speaker met de grootste naamsbekendheid. Dit is niet gek: eind vorig jaar introduceerde de zoekmachine-gigant een Nederlandse variant van Google Assistant. Bijna een kwart (23%) is bekend met Google Home. Eerder was op Smarthomeweb.nl te lezen dat Google Home binnenkort Google Nest zal gaan heten.
Bekendheid slimme speakers in Nederland
Het onderzoek van Multiscope toont aan dat slimme speakers als de Apple HomePod minder bekend zijn.
SLIMME SPEAKER | BEKENDHEID IN NEDERLAND |
---|---|
Google Home | 23% |
Sonos One | 18% |
Amazon Echo | 11% |
Apple HomePod | 10% |
Homey | 3% |
Onduidelijke toegevoegde waarde grootste remfactor
Onduidelijkheid van de toegevoegde waarde van slimme speakers blijkt een grote remfactor voor Nederlandse consumenten om zo’n apparaat aan te schaffen. Zo vindt 34% van de Nederlands de prijs van een slimme speaker te duur, is een kwart van mening dat ze overbodig zijn en 12% aan dat zij de speakers niet vertrouwen.
Toch vindt men bedienen via spraak interessant
Hoewel Nederlanders nog veelal sceptisch blijken te zijn over een smart speaker, vindt men het bedienen van apparaten met spraak wel interessant. 26% van de respondenten van de Smart Home Monitor zijn positief over de mogelijkheid om ‘dergelijke apparaten’ te bedienen met spraak. Dit is een stuk hoger in vergelijking met het onderzoek vorig jaar: toen liet 22% weten spraakbediening interessant te vinden.