GfK: ‘Smart Home in stroomversnelling door Corona’

Laatste update: 20-10-2020, 14:31 - Door: Redactie

Marktonderzoeker GfK heeft onderzoek gedaan naar de populariteit van smart home gadgets tijdens corona. Wat blijkt: Nederlandse huishoudens hebben flink geïnvesteerd in verschillende smart home apparaten. De meeste van deze apparaten dragen bij aan een sterker en sneller internetverbinding binnenshuis. 

smart home corona onderzoek

Beeld ter illustratie © Pixabay

De bekendheid van de term ‘smart home’ is volgens marktonderzoeker GfK zelfs in 5 jaar tijd meer dan verdubbeld. Dit blijkt uit de cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2020. Een derde van de Nederlanders zou weten wat een slim huis precies is en wat de mogelijkheden daarvan zijn. Daarbij verwacht bijna een op de vijf Nederlanders binnen twee jaar zelf een smart home te hebben.

Belangrijk dat smart home zorgt voor ‘gemak’

Bijna de helft van de Nederlanders (44%) lijkt gemak het belangrijkste element te vinden van een smart home. Ook kosten en energiebesparing staan hoog op het lijstje om een smart home te beginnen.

Flink geïnvesteerd in smart home tijdens corona lock down

Het is niet gek dat de interesse in smart home gadgets tijdens corona flink gestegen is, gezien veel Nederlanders tijdens de lock-down – en nu opnieuw – weer geadviseerd worden om zoveel mogelijk thuis te werken. “Snel en stabiel internet is de basis voor een smart home. Nederlandse huishoudens hebben hier flink in geïnvesteerd dit jar, want de markt voor routers en WiFi signaalversterkers is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tijdens de lock down zagen we zelfs uitschieters van 500% en 700% in de verkopen“, meldt Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK.

Hoge kosten blijft een groot nadeel van een smart home

Voor iets minder dan de helft van de Nederlanders (45%) zijn de kosten van een smart home nog steeds een belangrijke redenen om juist nog even niet te kiezen voor een slimmer huis. Volgens GfK is hier sprake van een gap in the market: “Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten om consumenten bewust te maken hoe slimme oplossingen kunnen bijdragen aan gemak in huis en kosten- en energiebesparing op de langere termijn“, aldus de toonaangevende marktonderzoeker.

Consumenten minder bang om gehackt te worden

Een ander opvallende uitkomst is het gegeven dat consumenten steeds minder bang lijken te zijn om gehackt te worden. GfK heeft een afname geconstateerd van het aantal consumenten dat bang is om gehackt te worden. Waar dat er vorig jaar 31% van de Nederlanders was, is dat nu 27% in 2020. Smart home privacy blijft altijd een belangrijke factor in de wereld van smart homes.

Spraakassistenten vooral gebruikt voor afspelen van muziek en weerbericht

Als GfK inzoomt op het aantal slimme apparaten per huishouden, zijn dit er gemiddeld 5. Opvallend hierbij is dat 2 van de 3 apparaten bewust gekozen lijken te zijn vanwege hun slimme toepassingen, meldt GfK bij haar onderzoeksresultaten.

Er is ook een toename gebleken in het aantal smart speakers (slimme luidsprekers met een spraakassistent onder de motorkap). Ze worden vooral gebruikt voor het afspelen van muziek (52%) en het opvragen van het actuele weerbericht (42%).

Groei spraakassistenten gevolg van COVID-19

Een groei in het aantal slimme oplossingen en spraakassistenten is volgens Tessa Holzenbosch opnieuw een gevolg van corona: “COVID-19 heeft veel impact in ons dagelijks leven. We spenderen veel meer tijd in huis. De behoefte om een prettige leefomgeving te creëren is daarom zichtbaar toegenomen. Hierdoor is interesse in slimme oplossingen en virtual assistants in een stroomversnelling gekomen“.

Meer smart home artikelen

nuki smart lock aanbieding
milieuvriendelijke smart home producten
nieuw ontwerp google home app
engie boxx google assistant
exitec smart handle
ring halloween slimme deurbel
slim deurslot linus yale

Yale Linus review

/
ifttt pro functies
ik weet je wachtwoord boek
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *