▲ Albert Heijn © Unsplash/Martijn Baudoin
Het is einde verhaal voor de digitale assistent van Albert Heijn die via een Google Assistant smart speaker aangesproken kon worden. Albert Heijn is namelijk gestopt met de app voor Google Assistant.
Wanneer je nu via een smart speaker van Google Nest vraagt om met Albert Heijn te praten, krijg je horen dat de digitale assistant niet meer werkt. Volgens de supermarkt was er sprake van een test om producten te bestellen via Google Assistant apparaten. Op een pagina van de klantenservice omgeving wordt dit dan ook bevestigt: “Dit was een test. We zijn gestopt met deze test vanaf 2 november 2020 en hebben besloten hier niet mee door te gaan”, aldus Albert Heijn.
Het is een opvallende move, maar wellicht kan het te maken hebben met de huidige wetgeving voor producten bestellen via Google Assistant, waar wij eerder aandacht aan besteedden.
Dit was een test. We zijn gestopt met deze test vanaf 2 november 2020 en hebben besloten hier niet mee door te gaan
– Albert Heijn klantenservice
Albert Heijn Boodschappen bestellen via Google Assistant niet meer mogelijk
Hiermee komt de mogelijkheid te vervallen om via smart speakers of andere slimme producten met Google Assistant, de voice assistant van Google, boodschappen te bestellen bij Albert Heijn. Maar dat niet alleen: de digitale assistent van Albert Heijn kon namelijk ook ondersteunen tijdens het koken, checken hoe laat de Albert Heijn bezorger zou komen én je persoonlijke bonusaanbiedingen delen.
Gelukkig is de digitale assistent van Albert Heijn niet noodzakelijk om boodschappenlijstjes te maken: zo schreven we eerder een uitgebreid artikel over het maken van een boodschappenlijst via Google Home.
Albert Heijn: de smart home supermarkt van Nederland?
Bij Smarthomeweb.nl besteden we in een vroeg stadium al aandacht aan Albert Heijn op het gebied van smart home: zo was het de eerste supermarkt waar een Google Home Mini smart speaker te koop was.